Print
Zoom In
Zoom Out

گزارشی از دوره آموزشی طلاب وظیفه

گپ و گفتی صمیمی با طلابی که دوست دارند در آموزش و پرورش خدمت کنند

شناسه مطلب: 10656
زمان انتشار: يكشنبه 24 تیر 1397 ساعت 11:41

سومین دوره آموزشی طلاب وظیفه در آموزش و پرورش در حالی به کار خود در مشهد مقدس پایان داد که حاضران از دغدغه مندی طلاب نسبت به تربیت دانش آموزان و لزوم توجه مسئولان حوزه و دستگاه تعلیم و تربیت به این امر مهم گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها سومین دوره آموزشی طلاب وظیفه در آموزش و پرورش از 16 تا 22 تیرماه در مشهد مقدس برگزار شد.

در این دوره نسبت به مسائلی همچون: اخلاق حرفه ای، ادبیات نوجوان، جذب جوان، فعالیت های پرورشی، شبکه اجتماعی، برنامه های قرآنی، مشاوره، آسیب های اخلاقی، مهارت های فردی، زی طلبگی، تفسیر، مکاتبات اداری، روابط سازمانی، مقررات اداری آموزش و پرورش و سند تحول در قالب کلاسها و کارگاه های آموزشی برای طلاب بیان شد.

در همین راستا حجت الاسلام کشوری، مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه علمیه در درباره این طرح به خبرنگار ما گفت: حدود 70 نفر از طلاب وظیفه در مدارس آموزش و پرورش استان های خراسان در برنامه های این دوره حضور داشتند.

وی افزود: مباحث در دو محور برنامه ریزی شده و موضوعاتی که در زمینه فعالیت های آموزش و پرورش مانند آشنایی با مقرارات و کارهای پرورشی و نیز آسیب های اخلاقی، مهارت های فردی و... در دوره یک هفته ای در قالب 54 ساعت توسط اساتید  ارائه گردید .

مسئول مرکز آموزش کاربردی و مهارتی حوزه علمیه استفاده از شیوه های نوین فرهنگی و پرورشی و مهارت آموزی در این عرصه ها را از اهداف این طرح عنوان و خاطر نشان کرد: این دوره به منظور توانمندی، ارتقای سطح مهارتی و کارآمدتر شدن طلبه های دوره وظیفه ای است که در مجموعه آموزش و پرورش فعالیت می کنند تا به خوبی ایفای نقش کنند.

وی با اشاره به اینکه این دوره سومین مرحله است که پس از قم و بندرعباس در مشهد برگزار شد، گفت: در واقع این دوره آموزشی برای چهار منطقه برنامه ریزی شده است که مرحله چهارم آن نیز در مرداد ماه در خوزستان برگزار می شود.


*طلاب بیشتر از همه، دغدغه تربیتی دانش آموزان را دارند

به منظور طرح دیدگاه های شرکت کننده در این دوره به سراغ طلاب وظیفه رفتیم تا دغدغه های آنان  در این خصوص را جویا شویم 

قربان نیازی که سال اول سرباز معلمی خود را در منطقه رضویه مشهد گذرانده است، درباره ضرورت فعالیت یک طلبه در آموزش و پرورش، گفت: با توجه به وضعیت امروز جامعه و به ویژه فضای مجازی، باید کاری ریشه ای با حضور طلاب در دوره ابتدایی انجام شود و حوزه علمیه برای این فعالیت راهکاری پیدا کند.

وی افزود: تمرکز حوزه علمیه می بایست بر روی دوره دبستان باشد و نسبت به مقابله تهاجم فرهنگی برای دانش آموزان برنامه ریزی کند.

این طلبه وظیفه با اشاره به دغدغه طلابی که دوره وظیفه عمومی خود را در آموزش و پرورش می گذرانند، اظهار کرد: با هر یک از این افراد که صحبت شود خواهند گفت؛نسبت به فعالیتی که از نظر اخلاقی، پرورشی، دینی و... تلاش کرده اند، فضایی ایجاد شود تا این امر تداوم یابد در حالی که آموزش و پرورش برای اینکه طلاب فعالیت در خوری داشته باشند زمینه ای فراهم نکرده است و حتی مدیران و معاونان مدارس نیز زیاد توجیه نشده اند که حضور یک طلبه برای فعالیت های پرورشی چه جایگاهی دارد.

وی گفت: وقتی کار از زیربنا انجام نشود بزهکاری زیادتر و در نتیجه شاهد بی اخلاقی ها و خلاف قانون ها در جامعه خواهیم بود.

او با اشاره به اینکه در برخی از مدارس طلبه حضور ندارد در حالی که می بایست هر مدرسه یک طلبه داشته باشد، از مشکلاتی مانند حق الزحمه ها و هزینه رفت و آمد گفت و خواست که نسبت به این امر توجه داشته باشند زیرا رها کردن و بهره نبردن از این نیروهایی که به عنوان سرباز طلبه در آموزش و پرورش فعالیت دارند، یک نوع فرصت سوزی است .

*حوزه علمیه باید زیربنایی کار کند

نیازی با تاکید بر اینکه در امر پرورشی و اخلاقی حتی یک طلبه پایه چهارم کارآیی قابل قبولی خواهد داشت ، ابراز کرد: دانش آموزان برای مسائل دینی در تعامل با یک طلبه راحت تر از یک معلم هستند زیرا جایگاه معلم در ذهن دانش آموز این اجازه را به او نمی دهد تا در خصوص چیزی غیر از درس با او هم کلام باشد ؛ این امر را در تجربه یک ساله خود مشاهده کرده ام و با مشاوره هایی ای که انجام داده ام، به این نتیجه رسیده ام 

نیازی تاکید کرد که حوزه علمیه باید زیربنایی کار کند و به جذب دانش آموزان بپردازد نه اینکه فقط از طریق منبر تبلیغ دین نماید. 

*حضور در آموزش و پرورش فاصله حوزه و جامعه را کم می کند

سید رسول تقی زاده نیز به عنوان معلم پرورشی منطقه تبادکان با اشاره به فعالیت ستاد همکاری ها حوزه و آموزش و پرورش گفت: برخی از مدیران نسبت به این امر توجیه نیستند در حالی که حضور یک طلبه می تواند دانش آموزان را نسبت به آموزه های دینی و احکام آن راهنمایی کند.

وی افزود: همراهی مدیر مدرسه با معلم پرورشی لازم است و البته این امر که یک فعالیت پرورشی انجام شود، از وظایف یک طلبه است.

این طلبه معلم وظیفه گفت: مدیر یک مدرسه در یکی از فعالیت های تبلیغی ام در یکی از استان ها از من می خواست که در فضای زنگ تفریح برای دانش آموزان برنامه پرورشی داشته باشم در حالی که همه می دانیم در این زمان کار مفیدی صورت نمی گیرد؛ در واقع باید مدیران مدارس نسبت به اهمیت مسئله پرورشی توجیه باشند نه اینکه سطح آن را از ورزش نیز پایین تر بدانند.

او علاوه بر اینکه از تجربه خود نسبت به یک دانش آموز گفت که از نظر تربیتی و خانوادگی رشد مطلوبی نداشته است، ابراز کرد: تشویق و ارائه مسئولیت به این دانش آموز موجب شد که امروز در نهایت با شیوه ای تربیتی از سوی یک طلبه دغدغه مند نسبت به امور دینی اهتمام داشته و رتبه اول در مسابقات احکام را به دست آورده که حتی مادر آن دانش آموز از این امر تعجب کرده بود.


*باید دانش آموز را مانند فرزند خود دانست

وی به یکی دیگر از تجربه های خود اشاره کرد و گفت: یکی از دانش آموزان مشکلی داشت که با مشاوره و راهنمایی به بهبودی وضع رفتاری اش پرداختم در حالی که مدیر مدرسه گمان می کرد که آن دانش آموز سادیسم دارد. من معتقدم باید دانش آموز را مانند فرزند خود دانست و برایش دغدغه داشت.

تقی زاده در ادامه توضیحات خود درباره اهمیت حضور طلاب در مدارس آموزش و پرورش به آسیب های جامعه برای دانش آموزان و نیز بیان شبهات در میان آنان اشاره و خاطر نشان می کند: وقتی به واسطه نبودن یک طلبه شبهات و مسائل مختلف مطرح شود، در نهایت روزی که این دانش آموزان به مراحل بالاتر و رشد دوره جوانی برسند نسبت به اعتقادات و آموزه های دینی بی تفاوت خواهند شد.

وی با اشاره به دغدغه مالی به عنوان یکی از گزینه ها در زندگی هر انسانی، از مسئولان خواست نسبت به این امر توجه داشته باشند و در قالب استخدامی، حق الزحمه، هزینه رفت و آمد و به هر صورت پشتوانه مالی اهتمام ورزند.

او با تاکید بر اینکه ارتباط میان مردم و طلاب باید توسعه یابد ، معتقد است که این امر از آموزش و پرورش و ارتباط طلاب با دانش آموزانو والدین آنها شروع می شود. به لحاظ  فاصله ای است که میان مردم و حوزه علمیه ایجاد شده ، جامعه فکر می کند که طلبه فرد خاصی است که به طور مثال فوتبال بازی نمی کند و اهل تفریح نیست و یا تنها باید در منبر و مسجد او را دید.

معرفی تنها نرم افزار موبایل کتابخوان تخصصی خردسال و کودک

جلسه تدوین نقشه راه کمیته همکاریها در سال 1403 برگزارشد

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود