Print
Zoom In
Zoom Out

معاون امور استانهای دبیرخانه همکاری ها تشریح کرد

چگونه نسلی از جنس شهیدان تربیت کنیم

شناسه مطلب: 10574
زمان انتشار: سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 ساعت 11:57

نشست ساحت های 6گانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در وصیت نامه شهدا با موضوع بررسی سبک زندگی وتحصیلی شهید معلم – استاد ابراهیم اصغری در نمازخانه خواهران ساختمان مركزي وزارت آموزش و پرورش برگزار شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها حجت الاسلام درودی کارشناس و نظزیه پرداز این نشست ضمن تبریک هفته پاسداشت مقام معلم به خانواده بزرگ آموزش و پرورش به بررسی ساحت های 6گانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با الهام از وصیت نامه  نورانی شهید معلم – استاد ابراهیم اصغری پرداخت . 

*شهیدی از جنس تهجد و شجاعت 

وی گفت؛ شهید اصغری تک پسر خانواده بود، بنده ای با تقوا بود و مخلص، قلم از وصف او عاجز است! معلم بود و دانشجو، ورزشکار ، شاعر، نویسنده ، کاریکاتوریست، خادم اهل بیت و مداح، فرمانده ای شجاع بود و تیز بین، در فوتبال و هندبال و کاراته سر آمد بود و ...حتی در غواصی هم استاد بود.

حجت الاسلام درودی  افزود ؛یکی ازمبانی سند تحول بنیادین اعتقاد توحیدی است و همین مبنا باعث شده کسانی همچون شهید اصغری راه صد ساله را یک شبه طی کنند، او وقتی شهد شیرین ،عبادت واطاعت خالص را توصیف می کند می گوید ؛

"خدایا در تنهایی به لقای خود مرا امیدوار کن، در بی کسی، در غربت و رنج با لهیب آفتاب مهرت مرا بسوزان و تنم را آب کن. فقط توان طاعت و عبادت و کار برای خودت را در من به وجود بیاور."   

*واژه های عرفانی را نمی توان فقط در متن آموزشی گنجاند.

سخنران این نشست بابیان اینکه این واژه های عرفانی را نمی توان فقط در متن آموزشی کتب دینی و درسی دید یاد آورشد؛ 

ساحت اعتقادی در سند تحول   از قبیل وحي و الهام  به دليل ناکافي بودن ابزارهاي عادي شناخت آدمي، يعني حس و عقل، براي سعادتمندي بشر در اختيار افراد ويژه اي، که خداي متعال آن ها را براي پيام رساني خويش برگزيده است، قرار مي گيرد و این گونه است که شهدا فقط برای جهاد و شهادت بر گزیده نمی شوند بلکه برای نماد زندگی مبتنی بر دین و آموزه های اهل بیت و شاخص خوب زیستن نسلهای  بعد از خود نیز انتخاب می شوند.  

*دوآیه در ویژگی وحی الهی 

این محقق و پژوهشگر عرصه تعلیم و تربیت با اشاره به آیه «الله اعلم حيث يجعل رسالته» (انعام/ ١٢٤) خاطر نشان ساخت ؛ وحي الهي پس از دريافت کامل و عاري از خطاي آن از سوي پيامبر، مي بايست در مقام حفظ و نگه داري و نيز ابلاغ آن به ديگران از هرگونه خطا و اشتباهي در امان باشد ،تا  ابتدا کاستي معرفتي بشر که انزال وحي را ضروري مي کند، جبران شود و آدمي شناخت صحيح و کافي براي رسيدن به سعادت را در اختيار داشته باشد؛ سعادتي که خداوند سبحان انسان را براي نيل به آن آفريده است.

 وی بااستناد به آیه شریفه  «رُسلاً مبشّرين و منذرين لِئلاّ يکون للنّاس علي الله حجّة بعد الرّسل »نساء / ٦٥ " اذعان داشت؛دلیل دوم این است که   حجّت بر مردم تمام شود تا روز قيامت کسي نتواند به اين بهانه که از دعوت الهی بي اطلاع ماندم و راه صحيح سعادت در اختيار من قرار نگرفت ، دردادگاه خداوندي عذرتراشي کند.

*چگونه نسلی از جنس شهیدان تربیت کنیم 

معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاری ها در ادامه به بحث  شهود و مکاشفه مبانی در سند تحول بنیادین صفحه 84 اشاره کرد و گفت؛اگر بخواهیم نسلی از جنس شهیدان تربیت کنیم باید اخلاق در همه عرصه ها را سرلوحه خود قرار دهیم، زیرا رشد اخلاقی شهدا  با مهار کردن زبان سرکش و درنده میسر شد،در حالات شهید اصغری می خوانیم   ، ابراهیم، خیلی کم حرف بود، ظرفیت و تحمل داشت ،اما وقتی حرف میزد  کلماتش حساب شده و دقیق بود.    

*ویژگی منتخبین شهادت 

وی یکی دیگر از ویژگی های منتخبین شهادت را عظمت و سلامت روح و روان عنوان کرد و بیان داشت؛گریز از چشم ظاهر بین مردم باعث رشد بی شائبه سلامت روح و روان می گردد که شهید اصغری در این زمینه می گوید؛ "پروردگارا! نمی خواهم مردم بگویند او چقدر شجاع است و ... دوست دارم مرا از چشم ظاهر بین مردم دور کنی.

حجت الاسلام درودی  با اشاره به ساحت اخلاقی سند تحول گفت ؛هر چند فطرت الهي انسان، سرماية اصلي حرکت او به سوي کمال است، ولي چنان که گذشت، فطرت امري نيست که به طور خودکار فعليت يابد؛ لذا بايد جرياني اجتماعی، زمينة بروز و ظهور مناسب فطرت را فراهم سازد تا اين سرمايه با حرکت اختياري شکوفا گردد، در غیر این صورت  ممکن است به سبب تأثيرپذيري از عوامل بيروني يا با سوء اختيار فرد در استفادة ناشايست از استعدادهاي طبيعي و پيروي از عواطف و تمايلات طغيانگر، اين فطرت پاک هرگز مجال بروز و شکوفايي نيابد.* اهميت و ضرورت تربيت عبادی

معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاری ها با شاره به  اهميت و ضرورت تربيت عبادی در سند تحول یاد آورشد؛شاخص عبادت در نزد شهیدان خداوند مهربان را کافی دانستن در همه امور است وادبیات عبادت شهدا این است که همواره در راز و نیازهای خود می گویند: "خدایا! مرا فقیر درگاهت قرار بده، تو برای من همه چیز هستی و بس! این زیباترین لحظه ی زندگی من است." 

وی گفت ؛ در نگرش اسلامي، سازمان دهي تمامي نهادهاي اجتماعي، اعم از سياست، اقتصاد، فرهنگ، بهداشت و تمامي اعمال فردي و اجتماعي، بايددر راستاي تحقق مراتب حيات طيبه در همه ابعاد صورت پذيرد. لذا، در تحقق مراتب حيات طيبه درهمه ابعاد، افراد و نهادهاي جامعة اسلامی متناسب با ظرفيت ها و تأثيرات خود مسئوليت دارند و بايد در مشاركتيهمدلانه و هماهنگ فعاليت كنندو این همان چیزی است که در مبانی نظری از آن به عنوان غايت، نتيجه و هدف كلي تربيت یاد شده است . 

*شعور سیاسی شهدا

حجت الاسلام درودی در ادامه با اشاره به شعور سیاسی شهدا در باب    انحراف شناسی گفت؛شهید اصغری در این زمینه می گوید ؛اگر همگی حول محور رهبری واحد اسلامی جمع شوید هیچ قدرتی نمی تواند در بینان شما نفوذ کند. به عصرها و نسلها بفهمانید که ما وارثان خون سید الشهدا علیه السلام و یاران با وفایش هستیم. هر چند در کربلا نبودیم ولی هر روزمان را عاشورا و هر زمینمان را کربلا کرده ایم.     

ظهر امروز انجام می شود:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی می‌شود

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد

تقدیر مدیرکل آموزش و پرورش قم از فعالیت‌های طلاب طرح امین

اللهم اهل الکبریا و العظمه...

بشارت های اهل بیت در روز عید فطر