Print
Zoom In
Zoom Out

جایگاه معلم از نگاه آیت الله العظمی مکارم شیرازی

خداوند از علمای دین پیمان گرفته تا درس بدهند / برات آزادی از دوزخ برای معلم و متعلم

شناسه مطلب: 10568
زمان انتشار: يكشنبه 16 اردیبهشت 1397 ساعت 13:57

چیزی که پایدار است علم است و همه چیز باید در سایه علم قرار بگیرد اما تعلیم و تعلم از ارزش دوچندانی برخوردار است و خداوند این پیمان را از علمای دین گرفته که درس بدهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها ،حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی روز گذشته  در دیدار علی باقر زاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور  با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان علی علیه السلام در نهج البلاغه اظهار داشت: ایشان به پنج نکته در مورد برتری علم بر مال اشاره کرده اند که از جمله آن این که علم حافظ انسان و انسان حافظ مال است.

وی افزود: تمام اموال و ثروت ها در سایه علوم اجتماعی و اقتصاد حفظ می‌ شود، بنابراین چیزی که پایدار است علم است و همه چیز باید در سایه علم قرار بگیرد اما تعلیم و تعلم از ارزش دوچندانی برخوردار است و خداوند این پیمان را از علمای دین گرفته که درس بدهند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: در روایتی معروف آمده است که وقتی معلمی به کودکی بسم الله الرحمن الرحیم را یاد بدهد و او تکرار کند، خداوند چهار برات آزادی از دوزخ را برای معلم و متعلم و پدر و مادر معلم می‌ نویسد و شما باید خدا را شکر کنید که در این مسیر قرار گرفته اید.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای تعلیم و تعلم بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: ما افتخار می‌ کنیم تابع مذهبی هستیم که این قدر به علم و عالم توجه بی شماری دارد و امیدواریم در مسیر مسئولیت خود به ویژه در علم آموزی و علم اندوزی موفق باشند

آیت الله مکارم‌شیرازی تأکید کرد: فرزندانی که تحویل شما داده می‌ شود امانت هستند که باید مراقب آن ها باشید تا مبادا خیانتی در این امانت صورت بگیرد، چون امانات انسانی از امانت های مالی اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: انسان ها سرمایه های اصلی جامعه هستند که باید توجه بیشتری به آن ها به عنوان اولویت اول داشته باشیم.

وی عنوان کرد: بحث بعدی تعهد اخلاقی و دینی است که اگر این مورد نباشد نیروی انسانی هم کارایی ندارد، بنابراین باید علم و ایمان در کنار هم پرورش پیدا کنند و اگر غیر این باشد کار خراب می‌ شود و مسأله بعدی آن است که ما در زمانی زندگی می‌ کنیم که وسائل انحراف از هر زمان دیگری بیشتر است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که فضای مجازی ابزاری برای فساد است، خاطرنشان کرد: به همین میزان باید ابزار تهذیب اخلاق و پاکی نفس هم بیشتر شود؛ ما معتدیم برای پیشرفت مسائل آموزش و پرورش یک مثلثی هست که باید اصلاح شود و آن برنامه، کتاب ومعلم است.

وی ابراز داشت: در آموزش و پرورش هنوز هم گاهی افراد نفوذی پیدا می‌ شوند که در صدد تخریب مبانی دینی و مذهبی فرزندانمان هستند که البته جامعه مورد احترام معلمان نباید به آن ها اجازه دخالت در امور تربیتی و آموزشی بدهند.

حضرت آیت الله مکارم‌شیرازی عنوان داشت: باید مراقب برنامه ها و کتاب ها باشیم و حرکات غیر مسؤولانه را رصد کنیم، بنابراین عمل شما عبادت است و مسؤولیت شما هم سنگین است چراکه همیشه در کنار کوه های بلند دره های عمیق وجود دارد.

وی با اشاره به این که پیشرفت علمی دانش آموزان قمی در کنکور نیز باعث خشنودی است، خاطرنشان کرد: این مسأله موجب سر بلندی همگان است که یک استان متدین و در عین حال پیشرو در مسائل علمی و تربیتی باشد.

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد