Print
Zoom In
Zoom Out

به مناسبت هفته معلم / رسالت معلمان و دستگاه تعلیم و تربیت در پرورش آینده سازان کشور از نگاه مراجع و علما

شناسه مطلب: 10561
زمان انتشار: يكشنبه 09 اردیبهشت 1397 ساعت 13:38

تعلیم و تربیت یکی از ضرورت ها و نیازهای اساسی جامعه است که با بهره گیری از معارف دینی سعی دارد قدم در مسیر واقعی خود بردارد.

تعلیم و تربیت یکی از ضرورت ها و نیازهای اساسی جامعه است که با بهره گیری از معارف دینی سعی دارد قدم در مسیر واقعی خود بردارد.

تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دو روی یک سکه اند که تبلور و درخشش یکی، جز در آیینه دیگری امکان پذیر نیست. در واقع تعلیم بدون تربیت و آموزش بدون پرورش، راه به بادیه رفتن و تیر در تاریکی رها کردن است.

براین اساس خداوند متعال در باب اهمیت تعلیم و تربیت در آیه 39 سوره احزاب می فرمایند؛ « الذین رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الا الله و کفی بالله حسیبا » همان کسانی که رسالت ها و پیام های خدا را ( به مردم ) می رسانند و از او می ترسند و از احدی جز او نمی ترسند ، خداوند  در حسابرسی آنها کافی است.

پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها منتحبی از منویات ، علما و مراجع معظم تقلید درباب وظیفه خطیرمعلمان و  دستگاه تعلیم و تربیت اسلامی را  به مناسبت فرارسین هفته گرامی داشت مقام معلم تقدیم منشر میکند . 

حضرت امام خمینی رحمت الله علیه ؛

*علمی که ضررش بیشتراز نادانی است

چیزی که مهم است، قضیه پروراندن روح این اطفال است. آنها را تربیت روحی بکنید و تربیت علمی. اگر علم در یک قالب فاسد وارد شد، در یک مغز فاسد از جهت اخلاق وارد شد، ضررش بیشتر از نادانی است.

نادانی فقدان یک امر بزرگ است، اما دیگر ضرر زدن نیست، به خلاف اینکه اگر دانش باشد بدون بینش اخلاق و بینش نفسانی و الهی، این است که بشر را به هلاکت می رساند.

حضرت آیت الله خامنه ای ؛

*اهمیت پرورش کمتر از آموزش نیست 

در مسئله آموزش و پرورش آنچه که  من بر او تاکید و اصرار میکنم، در درجه اول عبارت است از طرح تحول در نظام آموزش و پرورش، تحول عمقی در نظام آموزش و پرورش!

ونکته بعدی که آن هم اهمیت بسزایی دارد، اهمیت دادن به پرورش در مجموعه آموزش و پرورش است. پرورش اگر از آموزش مهم تر نباشد، کمتر نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رحمت الله علیه

*آموزش و پرورش امانت دار امت است 

شما مسئولین آموزش و پرورش امانت‌دار فرزندان و امید‌های آینده این كشور هستید كه والدین آن‌ها مسلمان هستند و فرزندان خود را در اختیار این نهاد قرار می‌دهند. اگر بخواهیم دانش آموزان امروز فردا به این نظام اسلامی خدمت كنند و مسئولیت این كشور را بر عهده بگیرند باید از دوران تحصیل مورد تربیت اسلامی قرار گیرند.

این وظیفه به غیر از شما بر عهده هیچ وزارت‌خانه دیگری نیست، سعی كنید در این راه با دقت پیش بروید و در مرحله اول به خداوند توكل كنید.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی 

*کار تعلیم و تربیت باید دست صالحان باشد 

اگر آموزش و پرورش وتعلیم و تربیت در جامعه ای ضعیف باشد ضررش جبران ناپذیر است، لذا دست اندرکاران باید نقاط ضعف و قوّت را بشناسند. کار تعلیم و تربیت باید دست صلحا باشد و این از مسائلی است که باید خیلی اهمیّت داد.

حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی :

*آموزش و پرورش  با افکار و دین مردم سرو کار دارد

آموزش و پرورش خیلی ظریف است، دبیرها باید آموزش ببینند، برای پذیرش دبیران باید قوی ترین دستگاه تحقیق و تفحّص وجود داشته باشد، چون قابل قیاس با دستگاه های دیگر نیست.

در همه دستگاه ها سرو کار با اموال است و در این دستگاه، افکار و دین مردم را می برند و می دزدند، این کار را دنبال کنید.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی :

*سه رکن اساسی آموزش و پرورش 

آموزش و پرورش دارای سه رکن اساسی است: اول برنامه، دوم کتاب های درسی و سوم، معلمان و استادانی که تدریس می کنند. اگر هر سه سالم و هماهنگ باشند، نهایت مطلوبیت حاصل می آید.

حضرت آیت الله محمد تقی بهجت رحمت الله علیه:

*ملتفت معلم باشید که معلم در صراط مستقیم باشد 

شما که مدرسه می روید، معلم خودتان را ملتفت باشید در صراط مستقیم باشد. به جهت اینکه او، از راه مستقیم یا غیر مستقیم، باطن خودش را به بچه ها می فروشد، به این بچه ها می خوراند. خیلی احتیاط بکنید.

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی دامت برکآته

*معلمان  خداباوری را ترویج کند 

معلمان ، مسئولان و مدیران محترم باید خوب بررسی کنند که آنچه در زمین و آسمان است، آیه خداست.

هر کسی که نفت و گاز را در طبیعت، اتومبیل و هواپیما رادر صعنت می شناسد یا مونتاژ می کند، در واقع درباره کار خدا حرف می زند.

حضرت آیت الله جعفر سبحانی دامت:

*ضرورت ارتقا دانش دینی معلمان

دانش آموزان به عنوان گرانبهاترین سرمایه های نظام، در اختیار آموزش و پرورش قرار دارند و فرهنگیان باید در مقابل هجمه های دشمنان، این جوانان را در امان نگه دارند. باید دانشکده هایی در سراسر کشور تاسیس شود که دانش دینی معلمان، با حضور در دوره های مختلف این مراکز افرایش یابد.

حضرت آیت الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی

*تعلیم و تربیت اساس و پایه جامعه دینی است 

مقامات دولتی، اعتبارات فعالیت های ستاد همکاری ها را بیش از این قراربدهند. بودجه سالانه کشور ما برا ی امر دین، قابل مقایسه با اعتبارات کلان برخی کشورها نیست! من کار شما را واقعاً تایید می کنم، ما هم افتخار می کنیم که از معین و یاوران شما معلمان و دست اندر کاران امر تعلیم و تربیت باشم زیرا آموزش و پرورش و  تعلیم و تربیت اساس و پایه جامعه دینی است 

حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی:

*آموزش و پرورش شاخص شناخت هدف خلقت است 

اگر این آموزش و پرورش انسان را به سوی آن هدفی که برای آن آفریده شده سوق داد، معلوم می شود راه راستی را نشان می دهد، اما اگر انسان راه به راهی راهنمایی کرد که از آن هدف دور می شود، هر چه تندتر برود از این مقصد دورتر می شود.

حضرت آیت الله حسین مظاهری 

*معلم می تواند جهانی را زنده کند

رفتار و کردار معلم ها و اساتید در کلاس درس باید به گونه ای باشد که خود به خود دانش آموزان یا دانشجویان به اسلام خوش بین شوند و به کسب فضائل و سجایای اخلاقی بپردازند، وقتی چنین شد، مثل این است که آن معلم یا استاد، جهانی را زنده کرده باشد.

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی رحمت الله علیه:

*همه همت آموزش و پرورش تربیت باشد 

آقایان همت شان را متمرکز کنند در جنبه های تربیتی که احساس نیاز می شود، زیرا فرد محصّلی که 5 تا 6 ساعت در مدرسه هست، رابطه اش با خانواده ضعیف می شود، علاوه بر اینکه خانواده ها بعضاً خودشان  مسیر تربیتی درستی را طی نمی کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی :

*انسان در تعلیم و تربیت اسلامی خلیفه الله است 

اسلام تعلیم و تربیت خاصی دارد که از نظر دیدگاهش به انسان، با سایر تعلیم و تربیت ها در دنیا تفاوت دارد. این انسان را خلیفه الله معرفی می کند و استعدادهای فراوانی برای آن قائل است. تفاوت دیدگاهها باعث می شود ما به تربیت انسان نظر خاصی داشته باشیم.

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد